Prisgaranti

97% fornøyde kunder

Reis trygt og sikkert

Sembo Logo
Kundeservice

KundeserviceHåndter din bookingGavekort

Reisevilkår

Stena Line Travel Group AB

Org nr: 556529-1795

Kungsgatan 6, Helsingborg

Epost: no-sembo@sembo.com
Telefon: 21 99 94 50

Sembo er en del av Stena Line Travel Group AB og har hovedkontor i Helsingborg. Sembo står for innkvarteringen, mens Stena Line Scandinavia AB, ForSea Sverige HH AB og Direct Ferries står for fergetransporten. Sembo arrangerer også andre transporttjenester som flybilletter, leiebil, tog og transfer. Betaling for både transport og overnatting skjer til Sembo (Stena Line Travel Group AB).

Sembo henvender seg til privatreisende, og vi ber deg lese disse reisevilkårene nøye før du bestiller reisen, da du aksepterer Sembos reisevilkår når du bestiller reisetjenester via nettstedet. Med mindre annet er avtalt, velger du som kunde produkter og tjenester, eller en kombinasjon av disse, fra det utvalget som er tilgjengelig på nettstedet.

Du er ansvarlig for å gi oss korrekt kontaktinformasjon slik at vi kan kontakte deg for viktig informasjon. Vi informerer deg om eventuelle endringer via e-post. I tilfeller der du har oppgitt feil kontaktinformasjon, er vi ikke ansvarlige for at vi ikke gir deg viktig informasjon. Det er du som er den personen som bestillingen er gjort i. Du er også ansvarlig for å betale for bestillingen. Det er også ditt ansvar å sørge for at du kan motta vår kommunikasjon. Vi kan ikke holdes ansvarlige hvis du ikke mottar kommunikasjon fra oss på grunn av omstendigheter som ligger utenfor vår kontroll: du har oppgitt feil e-postadresse, e-postinnstillingene dine tillater ikke at du mottar e-post fra oss, eller e-postinnstillingene dine behandler e-posten vår som søppelpost.

Ansvar og forpliktelser i forbindelse med reisen

Når du bestiller en reise via nettstedet, godtar du at Sembo fungerer som et mellomledd mellom deg og tjenesteleverandørene. Sembo kan ikke under noen omstendigheter holdes ansvarlig for reisetjenester som bestilles gjennom andre leverandører. Sembo påtar seg heller ikke noe ansvar for eventuelle unøyaktigheter i informasjonen som vises på nettstedet, og som er gitt av den respektive tjenesteleverandøren. Når Sembo formidler tjenester for en leverandør, er leverandøren ansvarlig for utførelsen av tjenesten, og leverandørens reise- og transportvilkår gjelder. Sembo som formidler er ikke ansvarlig for f.eks. ruteendringer, innstilte fly/ferger, tapt bagasje, konkurser eller annet knyttet til selve gjennomføringen av reisen. Eventuelle krav i forbindelse med manglende gjennomføring av reisen må derfor rettes direkte til leverandøren.

Tekniske feil

Sembo tar forbehold om tekniske problemer og prisfeil som ligger utenfor vår kontroll. Sembo forbeholder seg retten til å kontakte kunden via e-post innen 48 timer innenfor våre ordinære åpningstider på hverdager ved tekniske problemer og prisfeil på f.eks. flybilletter, bagasje og sitteplasser.

Hvis det er en åpenbar feil ved bestillingen av reisen din, vil Sembo enten tilby deg muligheten til å betale riktig pris og dermed beholde bestillingen, eller Sembo vil avbestille reisen din uten straff.

Sembo er ikke forpliktet til å levere reisetjenester til en feilaktig (lavere) pris selv om du har mottatt en bestillingsbekreftelse, hvis feilen burde ha vært rimelig åpenbar for deg.

Betalingsmuligheter

Bestillingen kan betales med disse betalingsmåtene:
-Trustly, bankoverføring
- Kortbetaling med Dankort, Visa, MasterCard og Eurocard - Vi forbeholder oss retten til å nekte kortbetaling ved mistanke om kortsvindel. Ved mistanke om svindel kan vi kreve legitimasjon ved betaling.
- Vipps
- Gavekort
- Captum - Hvis kunden velger å betale via betalingsleverandøren Captum (faktura eller delbetaling), inngås det en avtale mellom kunden, Stena Line Travel Group og Captum. Avtalen trer i kraft når kunden fullfører bestillingen og klikker på "Betal", og Stena Line Travel Group anser da bestillingen som fullt betalt. Captum sender fakturaen per post til den oppgitte adressen. Fullstendige vilkår og betingelser for Captum delbetaling og Captum faktura. 

Kampanjer

Dersom du benytter deg av en av Captums spesialkampanjer, for eksempel "Kjøp nå, betal i april", gjelder vilkårene for spesialkampanjer. Disse vilkårene gjelder kun for det kredittkjøpet som omfattes av kampanjen.

Avbestillingsregler: Bindende kjøp - ingen refusjon.

Hvis du kjøper "Avbestillingsbeskyttelse" eller "Gratis avbestilling" på bestillingstidspunktet, gjelder avbestillingsvilkårene for beskyttelsen også for "Captum-kampanjen".

Betaling av flybillett

Betales direkte ved bestilling, og betalingen er da bindende.

Betaling for en fergebillett

"Economy" betales på bestillingstidspunktet.

Betaling av hotell/inngangsbilletter

Et depositum på 10 % av beløpet eller minst 500 NOK og avbestillingsforsikring må betales innen 2 timer etter bestilling. Ved avreise innen 25 dager skal hele beløpet betales ved bestilling.

Leilighet/hytte/feriehus

Depositum på 10 % av beløpet eller minst 500 NOK, samt avbestillingsforsikring betales innen 2 timer etter bestilling. Ved avreise innen 45 dager må hele beløpet betales ved bestilling.

For bestillinger til spesialpris, også kalt "No Refund", betales bestillingen umiddelbart og refunderes ikke ved endring eller avbestilling. Hvis den endelige betalingen ikke er mottatt innen forfallsdatoen, har vi rett til å anse bestillingen som avbestilt. Vi henviser også til våre vilkår for avbestilling, inkludert lovpålagte kostnader, i disse vilkårene.

Vilkår for flyreiser

Formidling av flybilletter

Når du har bestilt reisen, får du en bestillingsbekreftelse på e-post. Det er på dette tidspunktet at formidlingsavtalen mellom deg som kunde og Sembo trer i kraft. Hvis du ikke mottar en bestillingsbekreftelse innen en time etter at du har fullført bestillingen, og ingen av våre kundeservicemedarbeidere har kontaktet deg via e-post eller telefon for å informere deg om eventuelle problemer, kan du kontakte oss på telefon for å få en bekreftelse.

Så snart de elektroniske billettene dine er utstedt, vil du motta en e-postbekreftelse med et billettnummer. Det er på dette tidspunktet at det inngås en bindende avtale mellom deg som kunde og det aktuelle flyselskapet.

Flypriser og informasjon om tilgjengelige seter legges inn direkte av det aktuelle flyselskapet. Hvis flyselskapet gjør endringer som ligger utenfor vår kontroll (f.eks. endringer i pris, setetilgjengelighet eller annet), og som skjer etter at bestillingsbekreftelsen er sendt, men før avtalen med flyselskapet er blitt bindende (som angitt ovenfor), trer avtalen ikke i kraft, og vi, Sembo, refunderer beløpet til det samme betalingsalternativet som ble brukt ved bestillingen. Vi kan kontakte deg og gi deg muligheten til å godta den endrede prisen i løpet av vanlig arbeidstid, men senest 48 timer etter at vi har blitt informert om prisendringen.

Du er selv ansvarlig for å kontrollere at bekreftelsen stemmer overens med det som er bestilt. Når du bestiller en flybillett, er du ansvarlig for å kontrollere at alle navn på billetten stemmer overens med opplysningene i passet ditt.

For flybestillinger der ut- og hjemreisen består av to separate enveisbilletter, behandles disse som to uavhengige enveisbilletter. I bestillingsprosessen og på bestillingssiden vil det fremgå om reisen består av to separate, uavhengige enkeltbilletter. Hvis en av reisene blir endret, forsinket eller kansellert, kan du ikke endre eller kansellere den andre reisen, ettersom flyselskapet anser disse som helt separate reiser.

En flybillett må brukes i den rekkefølgen den er utstedt, noe som betyr at hvis du har kjøpt en returbillett, må du sjekke inn på utreisen for å kunne bruke returen. Hvis du går glipp av en del av reisen, vil flyselskapet automatisk kansellere returreisen, og ingen refusjon kan gis.

Vi tilbyr ikke billetter til mindreårige som reiser uten ledsager. Barn under 18 år må bestilles av en voksen og reise i følge med en voksen. Noen land og flyselskaper nekter barn under 18 år innreise hvis de ikke er i følge med en foresatt. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever at barn under 18 år viser frem fødselsattest når de reiser.

For flybilletter bestilt hos lavprisselskaper som Ryanair og Easyjet. Bestillingsbekreftelsen sendes direkte fra flyselskapet til e-postadressen din og inneholder bestillingsnummeret du trenger for innsjekking på nettet. Hvis du mot formodning ikke mottar en bekreftelse fra flyselskapet innen 72 timer, må du kontakte oss umiddelbart.

Vær oppmerksom på at innsjekking som regel bør gjøres på flyselskapets nettside for å unngå ekstra kostnader på flyplassen. Hvis du kun har bestilt flybilletter, kan du kontakte flyselskapet direkte for å få hjelp.

Avbestillingsrett

Avbestillingsretten gjelder ikke for transport eller tilknyttede tjenester som f.eks. overnatting i henhold til fjernsalgsloven. Sembo har heller ingen 24-timersregel å forholde seg til. Når betalingen er foretatt, kan flybilletter ikke refunderes.

Innsjekking

Vær oppmerksom på at noen flyselskaper tar et gebyr for innsjekking på flyplassen. Du finner mer informasjon på de enkelte flyselskapenes nettsider.

Flyplassavgifter

Eventuelle lokale flyplassavgifter må betales på flyplassen i lokal valuta og kan endres på kort varsel. Avgiften fastsettes av luftfartsmyndighetene i det aktuelle landet. Vi har ingen innflytelse på avgiften og refunderer ikke kostnadene.

Servicepakke

En servicepakke er en tjeneste som vi tilbyr kundene våre. Den reisende bestiller servicepakken samtidig med flybilletten. Servicepakken kan også kjøpes når som helst før avreise og underveis på reisen.

Servicepakken inkluderer følgende:

- Å finne best mulige alternativer for ruteendringer (i henhold til flyselskapenes instruksjoner) uten ekstra kostnader.

- Ingen ekstra kostnader for håndtering av refusjonsforespørsler ved kanselleringer fra flyselskapene.

- Bestille spesialbagasje som golfutstyr osv.

- Bestill spesialkost når måltider er inkludert (vanligvis ikke inkludert på innenriksflyvninger og flyvninger innad i Europa).

- Finn de beste alternativene og gebyrene når du vil ombooke billetten din (flyselskapets gebyrer gjelder).

- Sette inn bonuskortet ditt hos flyselskapet.

- Hjelp med navneendring (der flyselskapene tillater det, mot et gebyr).

- Hjelp med å bestille bagasje og sitteplasser der det er mulig (flyselskapet tar et gebyr).

Eventuelle gebyrer fra flyselskapene kommer i tillegg. Gebyret for servicepakken refunderes ikke ved avbestilling av reisen eller hvis flyselskapet ikke kan bekrefte forespørslene. Hvis du har avreise innen 3 dager, ber vi deg kontakte oss via e-post eller telefon med dine ønsker. Merk at forespørsler som fremsettes senere enn 72 timer før avreise, ikke kan bekreftes. For flybilletter bestilt hos lavprisselskaper som Ryanair, Easyjet osv. må alle forespørsler om endringer og eventuelle tillegg gjøres direkte til det aktuelle flyselskapet. Hvis du ikke har bestilt servicepakken, henviser vi deg til flyselskapets nettside, der det er begrenset hjelp å få. Tilleggsavgifter fra Sembo og tredjepartsleverandører kan påløpe.

Flybillett som kan ombookes

En ombookbar flybillett må kjøpes og betales på bestillingstidspunktet og kan ikke legges til senere.

Tjenesten er Sembos' eget produkt, og dette kan bety at billetten ikke kan ombookes hos flyselskapene. Ombookingen må derfor gjøres av vår flyavdeling.

Ved ombooking må vår flyavdeling kontaktes via e-post. Ombookingen må gjøres i løpet av våre ordinære åpningstider, men senest 48 timer før den opprinnelige avgangen. Ved ombooking må reisen gjennomføres innen ett år etter den opprinnelige bestillingen.

Tjenesten tillater ombooking av flyreisen avhengig av tilgjengelighet. Hvis endringen innebærer en oppgradering til dyrere billetter, er den reisende ansvarlig for denne kostnaden. Ombooking kan kun gjøres med samme flyselskap som opprinnelig bestilt.

Sembo tilbyr ombooking uavhengig av flyselskapets regler.

- Gratis ombooking av datoer innenfor samme prisnivå og rute med det valgte flyselskapet. Ved et høyere prisnivå legges differansen mellom den opprinnelige prisen og den nye prisen til.

- Produktet tillater ikke navneendringer eller korrigeringer.

- Flyreisene brukes i den rekkefølgen de opprinnelig ble bestilt, og det er ikke tillatt å endre destinasjon.

- Det er ikke tillatt å ombooke billetten for en såkalt "stop over".

- Tjenesten kan brukes én gang, og deretter er den oppbrukt.

- Tjenesten inkluderer 3 prisforespørsler for din ombooking.

- Når utreisen er påbegynt, er tjenesten oppbrukt.

- Hvis reisen avlyses, refunderes ikke det som er betalt for den ombookbare flybillett-tjenesten.

- Hvis endringen medfører at den reisende ikke lenger er berettiget til en spesial- eller kampanjepris, legges differansen til den nye billetten.

- Sembo er ikke ansvarlig for informasjon om visum, pass osv. dersom reisen forlenges.

- Den reisende er selv ansvarlig for eventuelle tilleggstjenester, for eksempel bagasje- og setereservasjoner, som avtales med Sembo eller flyselskapet direkte.

- Hvis den reisende ikke reiser på noen av rutene, er ombookingsproduktet oppbrukt.

- All kommunikasjon om endringer skjer via e-post, og den reisende er ansvarlig for å bekrefte dette.

- Sembo gjør ingen endringer i den opprinnelige bestillingen uten kundens skriftlige samtykke, med unntak av endringer hos flyselskapet.

Forhåndsbestilling av sete om bord

Hos noen flyselskaper kan Sembo tilby setereservasjoner om bord på flyet mot en avgift. Hvis dette er mulig, vil det bli oppgitt i bestillingsprosessen, og prisen kan variere avhengig av hvilket sete som velges.

Vær oppmerksom på at vi aldri kan garantere ønsket sete, da flyselskapet har rett til å endre seter som er bestilt på forhånd i tilfeller der det anses som nødvendig, f.eks. ved bytte av flytype. Det er ingen plikt til å varsle verken oss eller deg som reisende.

Du kan alltid kontakte vår kundestøtte i etterkant hvis du har glemt å forhåndsbestille et sete på flyvningen i bestillingsflyten, og våre agenter vil gi deg et prisforslag hvis flyselskapets regler tillater forhåndsbestilling av sete. Gebyret for setereservasjon om bord refunderes ikke, selv om flyselskapet ikke har gitt deg det ønskede setet.

Bagasje

Du kan se bagasjereglene for reisen din på nettstedet når du søker etter flyreiser under "Bagasje- og billettregler", og du har også mulighet til å legge til bagasje i bestillingsflyten hvis flyselskapets regler tillater det. Vær oppmerksom på at bagasje aldri refunderes i henhold til flyselskapets regler. Noen ganger kan det hende at flyselskapet ikke tillater oss å forhåndsbestille innsjekket bagasje på bestillingen din, for eksempel hvis bestillingen din omfatter en codeshare-flyvning. Hvis det ikke er mulig for oss å forhåndsbestille bagasje på bestillingen din, refunderer vi beløpet du betalte på bestillingstidspunktet, og henviser deg til flyselskapets nettsted eller til å kontakte flyselskapet direkte for å forhåndsbestille bagasje. Bagasje kan også legges til på flyplassen ved innsjekking.

Du kan alltid kontakte kundestøtten vår i etterkant hvis du har glemt å legge til bagasje i bestillingsflyten, og agentene våre vil gi deg et tilbud hvis flyselskapets regler tillater forhåndsbestilling av bagasje. Informasjon om ekstra-/spesialbagasje (mål og vekt) må oppgis til oss når du bestiller, ettersom forespørselen må sendes til flyselskapet og kun vil bli bekreftet hvis det er plass. Flyselskapet krever ofte et gebyr for ekstra bagasje, og betalingen skjer ved innsjekking.

Vær oppmerksom på at du alltid må legge til og betale for bagasje på nytt ved ombooking, da flyselskapets regler ikke tillater at du overfører allerede betalt bagasje til en ny billett.

Det er ditt ansvar som kunde å sjekke bagasjereglene til flyselskapet du reiser med.

Vi er ikke ansvarlige for tapt eller skadet bagasje. Du må melde fra om tap/skade direkte på flyplassen på en PIR-rapport (Property Irregularity Report).

Forsikring

Reiseforsikring: Vi anbefaler at reisende tegner en reiseforsikring. I samarbeid med Solid tilbyr vi en reiseforsikring som kan tegnes frem til avreise og avbestilles kostnadsfritt frem til dagen før avreise. Les mer om forsikringen og vilkårene her  

Bagasjeforsikring: I samarbeid med forsikringsselskapet Solid tilbyr vi en bagasjeforsikring. Les mer om forsikringen og vilkårene her.  

Avbestillingsforsikring

For å sikre deg mot uforutsette hendelser anbefaler vi at du tegner avbestillingsforsikring. Avbestillingsforsikringen kan kun tegnes ved bestilling og kan ikke fjernes eller refunderes etter at avtalen er inngått.

En reisende som har tegnet avbestillingsforsikring, kan mot fremvisning av gyldig legeerklæring avbestille reisen mot en egenandel på 5 % inntil reisen er påbegynt. Avbestillingsforsikringen gjelder ved akutt sykdom, ulykke eller dødsfall som rammer den reisende selv, den reisendes ektefelle/samboer, barn, foreldre, søsken eller en person som den reisende har bestilt reisen sammen med, før avreise, men etter at avtalen er blitt bindende. Avbestillingsforsikringen gjelder ikke ved sykdom som var kjent på bestillingstidspunktet eller ved komplikasjoner i forbindelse med graviditet etter 30. svangerskapsuke. Legeerklæring skal utstedes på et eget skjema som kan lastes ned her  og må være Sembo i hende senest 14 dager etter avbestillingsdatoen. Legeerklæringer som mottas senere, vil ikke bli behandlet. Kostnaden for avbestillingsforsikringen og egenandelen refunderes ikke ved avbestilling.

Krav til pass, visum og helse

Pass-, visum- og/eller helsekrav kan endres, og du må derfor kontakte relevant myndighet (ambassade, konsulat osv.) i god tid før avreise. Det er ditt eget ansvar å ha gyldig pass og eventuelt visum. Det er viktig å huske å ta hensyn til alle transittsteder på reisen der det også kreves visum. Det tar ofte litt tid å få visum, så vi anbefaler deg å søke om visum i god tid. Sembo tar ikke ansvar for kunder som ikke har de riktige dokumentene, eller for kostnader som skyldes mangler i den reisendes dokumenter.

Hver destinasjon har sine egne krav til innreisedokumenter, vaksinasjoner osv. som også kan variere avhengig av passasjerens nasjonalitet. Det er ditt ansvar å innhente denne informasjonen. Eventuelle hendelser som skyldes manglende overholdelse av slike offisielle regler, er ikke vårt ansvar. Vi oppfordrer deg derfor til alltid å sjekke hvilke dokumenter som kreves på det valgte reisemålet eller i transittlandene, og hvor lang tid det tar å utføre de aktuelle handlingene.

Transitt

Ved mellomlanding kan det påløpe kostnader for transport og overnatting. Vi er ikke ansvarlige for disse kostnadene, og heller ikke for eventuelle kostnader som kan oppstå på grunn av endringer i flytider. Vi refunderer ikke disse kostnadene.

Navn på flybilletten

Flybilletter er personlige. Det er svært viktig at du alltid dobbeltsjekker at du har oppgitt riktig navn før du klikker på bestill og betal, da navnet på en flybillett vanligvis ikke kan endres. Det er kundens ansvar at navnene stemmer overens med den reisendes pass, og vi gjør oppmerksom på at fiktive navn på spedbarn ikke godtas. I de tilfellene der vi kan foreta navneendringer, vil flyselskapets gebyr/billett og vårt administrasjonsgebyr på 595 NOK/billett komme i tillegg.

For at vi skal kunne undersøke muligheten, må du ha en Servicepakke. En endringsforespørsel må gjøres senest 24 timer før avreise i våre åpningstider på hverdager.

Ved forespørsler om endringer for tidlig avgang anbefaler vi at du kontakter det aktuelle flyselskapet direkte.

Endringer i flybilletten din

En ombooking kan bare gjøres hvis flyselskapets vilkår på billetten din tillater det.

Det er flyselskapene som fastsetter disse vilkårene, og det er ikke noe vi kan påvirke. Hvis endringer tillates, tilkommer flyselskapets kostnader og vårt administrasjonsgebyr fra 595 NOK.

Hvis du ønsker å ombooke reisen din, må dette gjøres senest 24 timer før avreise, i våre åpningstider på hverdager. Ved forespørsel om ombooking av tidlig avgang anbefaler vi at du kontakter det aktuelle flyselskapet direkte.

Hvis du har bestilt ekstra bagasje og ombooker flybilletten, må ny bagasje bestilles og betales, da bagasjen ikke kan overføres til den nye flybilletten som utstedes ved ombooking. Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å legge til flere personer i en eksisterende flybillettbestilling. Hvis du har kjøpt en ombookbar flybillett, må vilkårene for dette produktet følges. Se vilkårene og betingelsene her 

Endringer foretatt av flyselskapene

Vi kan ikke holdes ansvarlig for ombookinger, ruteendringer eller kanselleringer av fly/ferge. Du er selv ansvarlig for å sjekke eventuelle ruteendringer før avreise. Vi tar ikke ansvar for kanselleringer som skyldes miljøkatastrofer, krig, streik eller andre uforutsette hendelser. Eventuelle krav må rettes direkte til flyselskapet, da vi følger flyselskapets retningslinjer.

Enhver forespørsel om endring eller refusjon vil medføre et administrasjonsgebyr per billett.

Innstilte eller forsinkede flyreiser. Hvis du reiser til eller fra et EU-land med et EU-flyselskap, har du rett til kompensasjon for kostnader som direkte kan tilskrives flyselskapet hvis flyet ditt blir innstilt, forsinket eller nektet ombordstigning. Les mer for informasjon om Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 261/2004 .

Force majeure

Hvis flyvningen din blir forsinket eller innstilt på grunn av en uforutsigbar hendelse, har du ikke rett til kompensasjon. Dette er et tilfelle av force majeure, og flyselskapet kan ikke holdes ansvarlig. En uforutsigbar hendelse kan for eksempel være streik i flykontrollen, ekstreme værforhold eller politiske uroligheter.

Refusjoner

Refusjoner behandles i henhold til tjenesteleverandørens vilkår og betingelser. Hvis du har rett til refusjon, vil refusjonen bli utbetalt til den samme betalingsmåten som ble brukt til å betale for bestillingen.

Alle refusjoner utbetales av den aktuelle tjenesteleverandøren, og vi som formidler har ingen innflytelse på tjenesteleverandørens behandlingstid.

Som formidler vil vi kun behandle en refusjon hvis vi har mottatt en refusjon fra den aktuelle tjenesteleverandøren.

Eventuelle tilleggsprodukter som servicepakker, avbestillingsbeskyttelse, ombookbare billetter, bagasje osv. refunderes aldri.

Administrative gebyrer for flybilletter

Tjeneste/gebyr (inkl. mva.)

Tjenestepakke

Betales for alle tjenester og forespørsler.

299 NOK/bestilling

Gebyr for håndtering av søknad om refusjon

For alle refusjoner du har bedt om, inkludert forespørsler om refusjon av billettpriser, skatter, avgifter og/eller gebyrer fra flyselskapet.

Gebyret gjelder også for vårt administrative arbeid ved kansellering fra flyselskapets side.
595 NOK/flybillett

Ombooking/endringer

Når du ønsker en ombooking/endring, f.eks. endring av flyavgang, endring av navn.

595 NOK/flybillett

Vær oppmerksom på at alle endringer og/eller refusjoner er underlagt flyselskapets vilkår og flyselskapets billettregler. Flyselskapene kan pålegge ekstra gebyrer.

Hvis den forespurte ombookingen resulterer i en dyrere billett, eller hvis endringen medfører at passasjeren ikke lenger er berettiget til kampanjeprisen, må kunden betale prisforskjellen.

Betingelser for hoteller

Formidling av hotell

Avtalen er bindende for begge parter når vi har bekreftet bestillingen skriftlig og du har betalt depositumet eller hele beløpet. (Vi tar imidlertid forbehold om tekniske og åpenbare prisfeil.) Hvis vi ikke mottar betaling innen forfallsdatoen som er angitt på bestillingsbekreftelsen, anses bestillingen som avbestilt. Bestillinger bekreftes via e-post. Du er selv ansvarlig for å kontrollere at bekreftelsen stemmer overens med det som er bestilt.

Vi forbeholder oss retten til å henvise deg til et tilsvarende eller bedre overnattingsalternativ hvis omstendigheter utenfor vår kontroll tvinger oss til det. Du må informeres om det nye alternativet så snart som mulig. Du har rett til å kansellere avtalen hvis endringene gjør reisen vesentlig dårligere, og må varsle oss om dette innen rimelig tid. Vi refunderer beløpet du har betalt for innkvarteringen så snart som mulig. Hvis endringene medfører en forringelse, har du rett til prisavslag.

Hvis det etter at avtalen er blitt bindende, oppstår en kostnadsøkning for oss, og prisøkningen skyldes endringer i transportkostnader, skatter eller avgifter, har vi rett til å øke reisens pris med et beløp som tilsvarer de økte kostnadene. Vi tar forbehold om endringer i valutakurser og åpenbare trykk-/publiseringsfeil.

Vi kan ikke holdes ansvarlig for stenging av veier, butikker, restauranter, bassenger, heiser og lignende som kan oppstå etter at vår informasjon er innhentet, eller for andre hendelser utenfor vår kontroll.

Noen hotelltekster er importert av tredjeparts hotellbanker. Disse tekstene er ikke kvalitetskontrollert i samme grad som overnattingssteder med stempelet "Nøye utvalgt". Sembo tar derfor forbehold om åpenbare feil i disse tekstene og kan ikke holdes ansvarlig for innholdet. Importerte tekster oppdateres kontinuerlig og kan derfor variere over tid.

Vi kan ikke garantere at en feriebolig er egnet for personer med allergier og overfølsomhet. Vi kan heller ikke garantere at boligen er handikapvennlig.

Reisedokumenter

Reisedokumentene sendes på e-post når vi har mottatt full betaling. Hvis dokumentene ikke er mottatt senest 7 dager før avreise, må vi kontaktes umiddelbart.

Feil og mangler

Den reisende kan ikke påberope seg feil som ikke er meddelt Sembo innen 72 timer etter at feilen er oppdaget. Hvis den reisende forlater det bestilte overnattingsstedet uten å informere Sembo, bortfaller reklamasjonsretten.

Resort Fee & Club Card

Noen hoteller/leiligheter krever et "Resort Fee" eller "Club Card". Disse tilleggene er obligatoriske og må betales på stedet. Tillegget gir tilgang til ulike fasiliteter som solsenger, håndklær, strandservice, treningsstudio, parkering, shuttlebuss og/eller ulike aktiviteter. Resort fee er svært vanlig i USA, Mexico og Karibia. Klubbkort er vanlig i Europa, for eksempel i Italia. Avgiften kan variere avhengig av antall reisende eller per rom/leilighet. I den grad vi har informasjon om dette, finner du det på nettsiden vår. Ettersom avgiftene varierer i løpet av året (høysesong/lavsesong) og innholdet endres, kan vi ikke ta ansvar for hva som gjelder for det enkelte overnattingsstedet.

Avbestilling av overnatting og tilleggsprodukter

Når du bestiller overnatting, må avbestillingen gjøres direkte på "Min side" på nettstedet vårt. Det kan påløpe et avbestillingsgebyr. Avbestillinger vil bli bekreftet av oss via e-post.

Hvis en bestilling omfatter flere ulike produkter, gjelder de respektive avbestillingsreglene som du finner på bestillingsbekreftelsen på "Min side".

Hvis bestillingen inkluderer ferge og overnatting, forbeholder transportøren seg retten til å ta betalt for fergen hvis overnattingen avbestilles.

Du kan bare få refusjon hvis bestillingen avbestilles i henhold til gjeldende regler. Ubenyttede billetter som ikke avbestilles, gir ikke rett til refusjon.

Avbestillingsbetingelsene for de enkelte overnattingsmulighetene finner du på nettsiden vår under pris og rombeskrivelse. Vi anbefaler at du leser disse vilkårene før du foretar bestillingen.

Endringer i overnatting og tilleggsprodukter, for eksempel inngangsbilletter.

Vi hjelper gjerne til med ombooking der leverandøren tillater det. Det kan påløpe administrative kostnader for hjelp med hotell og tilleggsprodukter som inngangsbilletter.

Refusjoner

Refusjoner behandles i henhold til tjenesteleverandørens vilkår og betingelser. Hvis du har rett til refusjon, vil refusjonen bli utbetalt til samme betalingsmåte som ble brukt til å betale for bestillingen.

Alle refusjoner utbetales av den aktuelle tjenesteleverandøren, og vi som formidler har ingen innflytelse på tjenesteleverandørens behandlingstid.

Som formidler vil vi kun behandle en refusjon hvis vi har mottatt en refusjon fra den aktuelle tjenesteleverandøren.

Den totale prisen for bestillingen din inkluderer prisen på reisetjenestene, eventuelle tilleggsprodukter og våre servicegebyrer. Vær oppmerksom på at servicegebyrene våre ikke kan refunderes. Dette skyldes at serviceavgiftene belastes for våre formidlingstjenester, som anses som utført når bestillingen er bekreftet for deg.

Turistskatt

På enkelte reisemål må du betale miljøavgifter og lokal turistskatt. Skatten fastsettes av de lokale myndighetene og betales av deg direkte til resepsjonen/nøkkelkontoret. Miljøavgifter og turistskatt refunderes ikke av oss.

Arrangering av transport

Transfer som shuttlebusser, privattransport osv. som kjøpes i forbindelse med fly + hotellreise, leveres av Sunhotels, Webbeds.

Det er ditt ansvar å sette deg inn i vilkårene som gjelder for akkurat din transport. Disse varierer avhengig av destinasjon og transportmåte. Du finner vilkårene på kupongen din.

Vi forbeholder oss retten til å returnere 24 timer etter bestilling eller påfølgende arbeidsdag hvis bestillingen ikke kunne bekreftes. I slike tilfeller refunderes hele beløpet for bestillingen.

Barn og spedbarn teller som 1 person i alle bestillinger. Hvis du reiser med et spedbarn, anbefaler vi at du tar med eget barnesete.

Bagasje beregnes i henhold til vanlige flyrestriksjoner: 1 koffert og 1 håndbagasje per person. Eventuell ekstra bagasje som sykler, golfbagger osv. må bestilles på forhånd og vil medføre en ekstra kostnad.

Antall passasjerer som vises på denne transferbekreftelsen, er det antall passasjerer som er bestilt og betalt for. Du er selv ansvarlig for å skrive ut og ta med deg kupongen. Kupongen er ditt bestillings- og betalingsbevis og må overleveres til transportøren. Endringer mindre enn 24 timer (innen Europa) / 48 timer (utenfor Europa) tilsvarer avbestilling og ombooking. Antall passasjerer som er angitt på bekreftelsen, er det antall passasjerer som transporten er bestilt og betalt for. Transferkupongen MÅ være inkludert og vil bli sendt separat til den oppgitte e-postadressen.

Avbestilling/endring av transporttjeneste levert av Sunhotels (Webbeds). Innenfor Europa inntil 24 timer før ankomst = gratis avbestilling. Utenfor Europa inntil 48 timer før ankomst = gratis avbestilling, deretter 100 % av avbestillingsgebyret. Etter dette betales 100 % av avbestillingsgebyret.

Avbestillingen må gjøres av vår kundeservice og bekreftes av Sembo via e-post.

Sembonus

For hver natt du bestiller og bor på et godkjent overnattingssted i Sembonus-programmet, får du et stempel. Når du har samlet 10 stempler, får du en bonusnatt på et hvilket som helst overnattingssted på nettstedet. Den maksimale verdien av bonusnatten er basert på de 10 gyldige stemplene som danner grunnlaget for bonusnatten, og tilsvarer gjennomsnittsprisen per natt for de 10 nettene du har mottatt stempler for. Bonusnatten inkluderer ikke eventuelle kostnader betalt på stedet.

Du får ikke stempler for bestillinger som er gjort med en tilbudskode (du får stempler for bestillinger som er gjort etter 1. desember 2020).

Bonusprogrammet er rettet mot og kan kun brukes av privatpersoner som har registrert seg. Bedrifter og foreninger eller andre grupper kan ikke delta. For å motta stempler må du være logget inn på kontoen din som er tilknyttet programmet når du foretar bestillingen. Det er kun denne kontoen som mottar stempler. Andre gjester får ingen stempler.

Sjekk hvor mange stempler du har samlet ved å logge inn på kontoen din på nettsiden. Det finnes ingen stempler for bestillinger med bonusovernattinger. Stempler og bonusovernattinger kan ikke innløses mot kontanter. I tilfeller der bonusnatten er billigere enn bonusnattens maksimumsverdi, får du ikke utbetalt differansen i kontanter eller på annen måte. I tilfeller der du bruker bonusovernattingen til en bestilling som koster mer enn bonusovernattingens maksimumsverdi, må du betale mellomlegget.bonusovernattinger kan ikke brukes på bestillinger som er gjort med en tilbudskode.

De vanlige avbestillingsreglene gjelder for bonusovernattinger. Hvis du avbestiller en bonusnatt uten avbestillingsgebyr, vil vi returnere bonusnatten til kontoen din. I tilfeller der et avbestillingsgebyr belastes for hele eller deler av verdien av bestillingen, anses bonusovernattingen som brukt.

Hvis det ikke foretas noe kjøp eller innløsning i løpet av 12-månedersperioden, vil alle stemplene på kontoen din utløpe. Vi kan når som helst endre vilkårene og betingelsene for bonusprogrammet. Det er gyldig inntil videre, men hvis vi bestemmer oss for å avslutte bonusprogrammet, har du 90 dager på deg til å bruke opp opptjente stempler. Etter 90 dager har du ikke rett til refusjon for opptjente stempler.

Ansvar under reisen

Du må overholde de ordensregler som gjelder på hoteller o.l. og oppføre deg på en måte som ikke forstyrrer andre medreisende eller andre gjester. Hvis du bryter dette på vesentlige områder, har vi rett til å heve avtalen. Du er ansvarlig for skader som skyldes uaktsomhet, f.eks. ved ikke å følge gitte anvisninger eller forskrifter.

Du aksepterer at vi opptrer som et mellomledd mellom deg og tjenesteleverandøren. Vi kan ikke under noen omstendigheter holdes ansvarlige for reisetjenester som du har bestilt hos en eller flere tjenesteleverandører, og vi påtar oss ikke ansvar for eventuelle unøyaktigheter som den respektive tjenesteleverandøren har gjort tilgjengelig på nettstedet.

Hvis en tjenesteleverandør av en eller annen grunn ikke er i stand til å levere reisetjenesten, inkludert i tilfelle en tjenesteleverandør går konkurs, kan vi bare fungere som mellomledd og refundere betalinger når vi har mottatt dem fra den aktuelle tjenesteleverandøren.

Når det gjelder våre egne tjenester, er vi erstatningsansvarlige med de begrensninger som er fastsatt i disse vilkårene, og i den utstrekning loven tillater det. Vi er bare ansvarlige for direkte skader som du faktisk har lidd, betalt eller pådratt deg på grunn av en feil som kan tilskrives våre egne tjenester, opp til det totale beløpet for bestillingen din (enten det er én hendelse eller en rekke relaterte hendelser).

Vilkår for ferge

Formidling av fergebilletter

Når du har bestilt reisen, får du en bestillingsbekreftelse på e-post. Det er på dette tidspunktet at formidlingsavtalen mellom deg som kunde og Sembo trer i kraft. Hvis du ikke mottar en bestillingsbekreftelse innen en time etter at du har fullført bestillingen, og ingen fra vår kundeservice har kontaktet deg via e-post eller telefon for å informere deg om eventuelle problemer, kan du kontakte oss på telefon for å få en bekreftelse.

Så snart de ønskede fergebillettene er utstedt, vil du motta en e-postbekreftelse med et billettnummer. Det er på dette tidspunktet at det er inngått en bindende kontrakt mellom deg og det aktuelle fergeselskapet.

Prisene på fergeovergangene og informasjon om hvor de befinner seg, settes inn direkte av det aktuelle fergeselskapet. Hvis fergeselskapet gjør endringer som ligger utenfor vår kontroll (f.eks. endringer i pris, setetilgjengelighet eller annet) og som inntreffer etter at bestillingsbekreftelsen er sendt, men før avtalen med fergeselskapet er blitt bindende (som angitt ovenfor), trer avtalen ikke i kraft, og Sembo refunderer beløpet til det samme betalingsalternativet som ble brukt på bestillingstidspunktet.

Vi kan kontakte deg og gi deg mulighet til å akseptere den endrede prisen i løpet av vanlig arbeidstid, men senest 48 timer etter at vi har blitt informert om prisendringen.

Du er selv ansvarlig for å kontrollere at bekreftelsen stemmer overens med det som er bestilt. Når du bestiller en fergeoverfart, er du selv ansvarlig for å kontrollere at alle navn på billetten stemmer overens med opplysningene i passet ditt.

Avbestilling av fergebillett

Fergebillett med Stena Line

Billettype Economy = Ingen refusjon.

Billettype Flexi/Premium/Campaign: 15 dager eller mer = 0 % av fergeprisen i avbestillingsgebyr.

Billetttype Flexi/Premium/Campaign: 14-1 dager = 50 % av fergeprisen i avbestillingsgebyr.

Billettype Flexi/Premium/Campaign: Avreisedag eller senere = 100 % avbestillingsgebyr av fergeprisen.

Fergebillett med Forsea (Helsingør/Helsingborg): Mistede billetter erstattes ikke.

En ubrukt billett refunderes kostnadsfritt innen 24 timer etter kjøpet. En ubrukt billett refunderes med et endringsgebyr på 10 % eller minst 100 NOK innen 2 måneder fra den bestilte avreisedatoen.

En delvis ubrukt billett refunderes med et endringsgebyr på 10 % eller minst 100 NOK innen 2 måneder fra gyldighetsdatoen. Rabatterte billetter kan ikke refunderes.

Endring av fergebilletten din

Fergebillett med Stena Line

Det er ingen endringsgebyr for Flexi- eller Premium-billettyper.

Endringsgebyr for billettypen Economy, (se administrative gebyrer).

Ved å legge til lugar, mat eller andre tjenester er det ikke noe endringsgebyr, men det beregnes en ny pris.

Endringer via nettsiden kan gjøres inntil 2 timer før avreise for Flexi- og Premium-billetter.

Hvis avgangstidspunktet/dagen endres, kan prisen endres.

Fergebillett med Forsea (Helsingør/Helsingborg)

Prisendringer i forhold til valg av en dyrere avgang betales ved ombooking. Ved prisendring til en billigere avgang refunderes differansen.

Administrative avgifter for fergebilletter

Service/gebyr (inkl. mva.)

Stena Line

Endringsgebyr på Economy-billetter. Ingen endringsgebyr på Flexi- og Premium-billetter.

500 NOK per endring.

Forsea

Gebyr for endring

10 % av fergebillettens pris eller minst 100 NOK per rute og endring.

Formidling av leiebil

Bilutleie leveres av Micron Nexus GmbH ("www.carhiremarket.com").

Alle henvendelser knyttet til bestillingen og eventuelle endringer eller avbestillinger må derfor gjøres direkte til www.carhiremarket.com , da Sembo ikke har tilgang til disse bestillingene.

Du kan se vilkårene og betingelsene her. https://sembo.carhire-solutions.com/privacy.html 

Annet

Reisegaranti

Sembo har stilt statlig reisegaranti overfor Kammarkollegiet i henhold til reisegarantiloven. Mer informasjon om reisegarantien finner du på Kammarkollegiets hjemmeside , Du som kun har kjøpt overnatting eller transport er ikke omfattet av reisegarantien.

Beskyttelse av personopplysninger

Vi tar beskyttelse av dine personopplysninger på alvor, og du finner mer informasjon om innsamling, behandling og bruk av dine personopplysninger i vår personvernerklæring.

Klager

Klager og eventuelle erstatningskrav må være Sembo i hende innen 60 dager etter at reisen er avsluttet. Skriftlige klager anbefales. Klager som mottas senere, vil ikke bli behandlet. Sembo og den reisende skal forsøke å løse eventuelle tvister om tolkningen eller anvendelsen av avtalen gjennom forhandlinger. Hvis partene ikke blir enige, kan tvisten behandles av den generelle klagenemnda.

Den alminnelige klagenemnda:

Øvre Slottsgate 18 - 20, 0157 OSLO
E-post: post@reiselivsforum.no

Når det gjelder formidlede tjenester, er det det aktuelle reiseselskapet som er ansvarlig for oppfyllelsen av tjenesten, og eventuelle krav på grunn av mangler ved oppfyllelsen rettes dit.

Pakkereiser

Hvis det er inngått en avtale om en pakkereise, gjelder Svenska Resebyråföreningens vilkår for pakkereiser som definert i "Pakkereiseloven". En pakkereise er en kombinasjon av minst to reisetjenester, for eksempel transport, overnatting, leiebil eller andre turisttjenester.

GENERELLE REISEVILKÅR FOR PAKKEREISER

For reisen gjelder Svenska Resebyråföreningens og Arrangörsföreningens (SRF) generelle vilkår som er avtalt i bransjen 28. juni 2018, samt arrangørens spesielle vilkår.

Arrangøren har rett til å anvende særskilte vilkår som avviker fra de generelle vilkårene dersom anvendelsen av særskilte vilkår er begrunnet i reisens spesielle karakter, spesielle bestemmelser om transportmåte (f.eks. bestillings- og salgsvilkår for rutefly), avvikende innkvarteringsvilkår på grunn av reisens spesielle karakter eller spesielle forhold på reisemålet. Særvilkårene må ikke være i strid med pakkereiseloven til skade for den reisende. De generelle og spesielle vilkårene er en del av avtalen.

1. AVTALEN

1.1 Avtalen blir bindende for partene når arrangøren har bekreftet den reisendes bestilling skriftlig, med mindre annet er avtalt. Arrangøren skal bekrefte den reisendes bestilling uten opphold. Avbestillingsretten gjelder ikke for avtaler om pakkereiser.

1.2 Den hovedreisende er den person i hvis navn avtalen er inngått. Den hovedreisende er først nevnt i reisedokumentene eller på annen tydelig måte. Alle endringer og avbestillinger må gjøres av den hovedreisende. Unntak kan gjøres dersom hovedreisende blir alvorlig syk og ikke kan foreta endringen eller avbestillingen. hovedreisende er ansvarlig for å gi arrangøren korrekte bestillingsopplysninger for andre reisende som omfattes av avtalen. Eventuell refusjon skjer til den hovedreisende.

1.3 Dersom den reisende er under 18 år og reiser uten foresatte, må dette oppgis ved bestilling. enkelte reiser kan ha en aldersgrense som kan være høyere enn 18 år. Informasjon om dette gis ved bestilling.

1.4 Tidspunktene for avreise og hjemkomst i bestillingsbekreftelsen er foreløpige. Arrangøren skal så snart som mulig, og om mulig senest 20 dager før avreise, oppgi hvilke avreisetider som skal gjelde for reisen.

1.5 Arrangøren skal gi generell informasjon om pass- og visumkrav.

1.6. Arrangøren skal gi generell informasjon om helsekrav på reisemålet.

1.7 En tilslutningsreise eller spesialarrangementer er kun inkludert i pakkereiseavtalen dersom de bestilles sammen og samtidig med tjenestene som inngår i pakkereisen, eller dersom de selges sammen med andre tjenester til en samlet pris.

1.8 Eventuelle forespørsler eller spesialtjenester på den reisendes anmodning er kun inkludert i avtalen dersom arrangøren uttrykkelig har bekreftet dette skriftlig.

1.9 Den reisende er forpliktet til å kontrollere bestillingsbekreftelsen/ reisedokumentene så snart de er mottatt og at alle opplysninger er korrekte, herunder at navn er riktig stavet og stemmer overens med passet. Eventuelle unøyaktigheter må rapporteres så snart som mulig. Arrangøren forbeholder seg retten til å kreve et gebyr som tilsvarer de faktiske kostnadene ved å korrigere feilaktige opplysninger, pluss en rimelig kompensasjon for merarbeidet. Skyldes unøyaktigheten arrangøren eller noen han har engasjert, skal rettingen skje uten kostnad for den reisende.

1.10 Den hovedreisende skal umiddelbart underrette arrangøren om endringer i adresse, e-postadresse, telefonnummer eller andre opplysninger som har betydning for arrangørens mulighet til å komme i kontakt med den reisende.

1.11 For enkelte reiser kreves det et minimumsantall deltakere for at reisen skal kunne gjennomføres. I slike tilfeller skal den reisende gis tydelig informasjon om dette senest ved bestilling.

1.12 Hvis flybilletter er en del av pakkereisen, må de benyttes i riktig rekkefølge. Den reisende kan altså ikke bruke bare én tur-retur-billett når begge tur-retur-reiser er bestilt, eller bare en del av en flyrute. Hvis billetten ikke brukes fra starten av, vil de resterende delene bli kansellert.

2. PRIS OG BETALING

2.1 Prisen skal oppgis på en slik måte at prisen for hele reisen klart fremgår. Prisen skal omfatte alle tjenester som inngår i avtalen samt obligatoriske tillegg, skatter og avgifter.

2.2 Den reisende skal betale reisens pris senest på den dato som er angitt i avtalen.

2.3 Arrangøren kan kreve et første avdrag (påmeldingsgebyr) i forbindelse med bestillingsbekreftelsen. Påmeldingsavgiften skal være rimelig i forhold til reisens pris og omstendighetene for øvrig.

2.4 Dersom den reisende ikke betaler reisens pris i henhold til avtalen, har arrangøren rett til å heve avtalen og kreve en rimelig kompensasjon.

2.5 Med mindre annet er uttrykkelig angitt, er reisens pris basert på overnatting for to personer i delt dobbeltrom. Ved overnatting for kun én person i dobbeltrom eller større rom beregnet for flere enn én person, har arrangøren rett til å kreve et tillegg.

2.6 Arrangøren er også forpliktet til å informere den reisende om eventuelle kostnader som kan oppstå.

3. DEN REISENDES RETT TIL Å ENDRE OG AVBESTILLE REISEN

3.1 Den reisende har rett til å endre avtalen dersom arrangøren tillater det. Endringer i avtalen kan medføre ekstra kostnader for den reisende fra arrangøren eller andre.

3.2 Den reisende har rett til å avbestille reisen. Arrangøren forbeholder seg retten til å kreve erstatning av den reisende for de kostnader arrangøren har hatt som følge av avbestillingen. Arrangøren kan fastsette rimelige standardiserte avbestillingsgebyrer basert på tidspunktet for avbestillingen. Dersom arrangøren ikke har fastsatt standardiserte avbestillingsgebyrer, har arrangøren rett til et rimelig avbestillingsgebyr.

4. DEN REISENDES RETT TIL Å OVERDRA AVTALEN

4.1 Den reisende kan overdra avtalen til en person som oppfyller alle vilkårene for å delta på reisen. Et slikt vilkår kan f.eks. være at transportselskapet eller annen part som arrangøren har engasjert i henhold til gjeldende regler, må akseptere bytte av reisende. Den reisende må gi arrangøren eller formidleren beskjed om overføringen i rimelig tid før avreise. Melding gitt senest syv dager før avreise anses alltid å være gitt i rimelig tid.

4.2 Arrangøren kan kreve et rimelig gebyr for overføringen. Gebyret kan ikke overstige de kostnader som overføringen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise hvordan kostnadene er beregnet.

4.3 Overdrageren og overtakeren er solidarisk ansvarlig overfor arrangøren eller formidleren for alle utestående betalinger for reisen og for eventuelle merkostnader som følge av overdragelsen.

5. ENDRINGER FØR AVREISE

5.1 Endring av avtalevilkårene

Arrangøren har rett til å gjøre endringer i avtalen forutsatt at arrangøren informerer den reisende om endringen på en klar, forståelig og gjennomsiktig måte på et varig medium. Hvis endringen er ubetydelig, for eksempel mindre endringer i flytidene, har den reisende ikke rett til prisavslag eller erstatning. Ved vesentlige endringer av reisen skal den reisende om mulig tilbys en alternativ reise eller rett til å heve avtalen uten avbestillingsgebyr.

5.2 Endring av prisen

5.2.1 Arrangøren kan øke reisens pris hvis økningen skyldes endringer i drivstoffkostnader, skatter og offentlige avgifter eller valutakurser.

5.2.2 Reisens pris kan økes med et beløp som tilsvarer den reisendes andel av arrangørens kostnadsøkning. Den reisende har bare rett til prisøkning hvis den totale kostnadsøkningen overstiger SEK 100 per bestilling.

5.2.3 Reisens pris skal reduseres hvis arrangørens kostnader av grunner som er nevnt ovenfor, reduseres med til sammen minst SEK 100 per bestilling. Ved reduksjon av prisen kan arrangøren trekke fra faktiske administrative kostnader.

5.2.4 Arrangøren skal informere den reisende om prisendringene så snart som mulig. Varselet skal inneholde en begrunnelse for endringen og en beregning.

5.2.5 Prisen kan ikke økes eller reduseres de siste 20 dagene før avtalt avreisedato.

5.2.6 Arrangøren kan i sine spesielle vilkår fraskrive seg retten til å øke prisen i henhold til 5.2.1. Arrangøren trenger i så fall ikke å redusere prisen i henhold til 5.2.3.

5.3 Den reisendes rett til å si opp avtalen uten avbestillingsgebyr

5.3.1 Hvis den reisende ønsker å si opp avtalen på grunn av en vesentlig endring, f.eks. hvis prisen økes med mer enn 8 % av pakkereisens samlede pris, må den reisende underrette arrangøren om at avtalen sies opp innen en rimelig frist fastsatt av arrangøren fra det tidspunktet arrangøren informerte den reisende om endringen. Hvis den reisende ikke gjør dette, er den reisende bundet av den nye avtalen.

5.3.2 Hvis pakkereiseavtalen avbestilles, skal arrangøren tilbakebetale hele reisens pris uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter at avtalen ble avbestilt.

5.4 Arrangørens og den reisendes rett til å heve avtalen ved uunngåelige og ekstraordinære hendelser.

5.4.1 Både arrangøren og den reisende har rett til å heve avtalen hvis gjennomføringen av pakkereisen eller transporten av passasjerer til reisemålet i vesentlig grad påvirkes av uunngåelige og ekstraordinære hendelser på reisemålet eller i dets umiddelbare nærhet. Som uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter regnes for eksempel alvorlige sikkerhetsproblemer som krig, terrorisme, utbrudd av alvorlige sykdommer eller naturkatastrofer. I slike tilfeller har den reisende rett til å heve avtalen uten å betale avbestillingsgebyr. Hvis arrangøren sier opp avtalen i henhold til dette punktet, har den reisende ikke rett til erstatning. I slike tilfeller har den reisende rett til full refusjon i henhold til punkt 5.3.2.

5.4.2 Den reisende har ikke rett til å heve avtalen dersom de uunngåelige og ekstraordinære hendelsene var allment kjent da avtalen ble inngått.

5.4.3 For å undersøke om hendelsen er av en slik alvorlig karakter som nevnt ovenfor, skal svenske eller internasjonale fagmyndigheter konsulteres. Et gyldig råd fra Utenriksdepartementet skal alltid anses som grunnlag for avlysning.

6. ARRANGØRENS ANSVAR FOR GJENNOMFØRINGEN AV PAKKEREISEN

6.1 Mangelfull gjennomføring

Dersom en reisetjeneste ikke gjennomføres i henhold til avtalen, skal arrangøren avhjelpe feilen innen rimelig tid. Arrangøren er imidlertid ikke forpliktet til å avhjelpe mangelen hvis det er umulig eller hvis avhjelpen vil medføre uforholdsmessige kostnader. Dersom arrangøren ikke avhjelper mangelen, kan den reisende ha krav på prisavslag og erstatning.

6.2 Vesentlige mangler

6.2.1 Hvis en vesentlig del av de avtalte tjenestene etter avreise ikke kan leveres, skal arrangøren om mulig sørge for tilsvarende eller minst likeverdige alternativer uten ekstra kostnad for den reisende. Hvis arrangøren ikke er i stand til dette, kan arrangøren tilby alternativer av lavere kvalitet til en rimelig prisreduksjon. Den reisende kan bare avvise slike alternativer hvis de ikke kan anses som sammenlignbare med det som ville ha blitt levert i henhold til avtalen, eller hvis den tilbudte prisreduksjonen ikke kan anses som rimelig.

6.2.2 Hvis arrangøren ikke kan tilby noe alternativ, eller hvis den reisende har rett til å avvise slike alternativer i henhold til 6.2.1, kan den reisende ha krav på prisavslag og erstatning.

6.2.3 Ved feil som i vesentlig grad påvirker gjennomføringen av pakkereisen og som arrangøren ikke har avhjulpet innen rimelig tid, kan den reisende heve avtalen og kan også ha krav på prisavslag og erstatning.

6.2.4 Hvis arrangøren ikke kan tilby noe alternativ, eller hvis den reisende har rett til å avvise slike alternativer i henhold til 6.2.1, eller hvis den reisende har sagt opp avtalen i henhold til 6.2.3, har den reisende rett til tilsvarende hjemtransport uten unødig forsinkelse og uten ekstra kostnad hvis pakkereisen inkluderer transport og den reisende befinner seg på reisemålet.

7. OM PRISAVSLAG OG ERSTATNING

7.1 Prisavslag gjøres ikke dersom arrangøren kan påvise at feilen skyldes den reisende.

7.2 Den reisende har ikke rett til erstatning hvis arrangøren viser at feilen skyldes den reisende eller en tredjepart som ikke har noe med leveringen av reisetjenestene som inngår i pakkereisen å gjøre, eller hvis feilen skyldes uunngåelige og ekstraordinære hendelser.

7.3 Skyldes mangelen en person som arrangøren har leid inn, er arrangøren bare fritatt for ansvar etter disse reisevilkårene dersom den personen arrangøren har leid inn, også ville vært fritatt etter denne bestemmelsen. Det samme gjelder hvis feilen skyldes en annen på et tidligere stadium.

7.4 Det foreligger ikke rett til erstatning på grunn av arrangørens avbestilling av reisen dersom arrangøren påviser at færre personer enn det minimumsantallet som er angitt i avtalen, har meldt seg på reisen og den reisende får skriftlig melding om avbestillingen innen en frist som er angitt i avtalen.

Varsel om avbestilling må gis senest:

- 20 dager før avreise hvis reisen varer mer enn 6 dager.

- 7 dager før avreise hvis reisen varer mellom 2 og 6 dager.

- 48 timer før avreise hvis reisen varer mindre enn 2 dager.

7.5 Erstatning i henhold til disse vilkårene omfatter erstatning for rent økonomisk tap, personskade og tingskade. Den reisende plikter å begrense skaden så langt det er mulig.

7.6 Med mindre annen begrensning følger av pakkereiseloven eller annen ufravikelig lovgivning, er arrangørens erstatningsansvar begrenset til tre ganger pakkereisens pris. Denne begrensningen gjelder imidlertid ikke for personskade eller skade som er voldt forsettlig eller uaktsomt.

8. KLAGER

8.1 Den reisende kan bare påberope seg mangler ved de avtalte tjenestene dersom han/hun merker eller burde ha merket mangelen innen rimelig tid etter at han/hun oppdaget mangelen og informerer arrangøren eller formidleren om mangelen. Dette må gjøres så snart som mulig og om mulig på reisemålet. Ved fastsettelsen av et eventuelt prisavslag eller erstatning tas det hensyn til tidspunktet for den reisendes reklamasjon, dersom en slik melding ville ha medført at arrangøren kunne ha avhjulpet mangelen.

8.2 Uten hensyn til punkt 8.1 kan den reisende påberope seg en mangel dersom arrangøren eller formidleren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med tro og ære.

9. DEN REISENDES ANSVAR UNDER REISEN

9.1 Arrangørens anvisninger

Den reisende plikter å følge de anvisninger for gjennomføringen av reisen som reiselederen eller en annen person engasjert av arrangøren gir. Den reisende plikter å respektere de ordensregler som gjelder for reisen og reisemålet, og å oppføre seg slik at medreisende eller andre ikke blir forstyrret. Dersom den reisende vesentlig misligholder dette, kan arrangøren heve avtalen uten at den reisende har krav på erstatning eller refusjon.

9.2 Den reisendes ansvar for skader

Den reisende er ansvarlig for eventuelle skader som skyldes uaktsomhet fra den reisendes side overfor arrangøren.

9.3 Den reisendes ansvar for formaliteter

9.3.1 Den reisende er selv ansvarlig for å oppfylle de formaliteter som er nødvendige for reisen, slik som gyldig pass, visum, vaksiner og forsikring.

9.3.2 For alle transporttjenester som inngår i pakkereisen, må den reisende ha gjennomført innsjekking i henhold til reiseruten eller andre anvisninger fra arrangøren eller transportøren.

9.3.3 Den reisende er selv ansvarlig for alle kostnader som påløper som følge av manglende oppfyllelse av ovennevnte formaliteter, som f.eks. hjemtransport på grunn av manglende pass, med mindre manglene skyldes uriktige opplysninger fra arrangøren eller formidleren.

9.3.4 Den reisende er selv ansvarlig for å sette seg inn i opplysningene fra arrangøren.

9.4 Avvik fra arrangementet

En reisende som avviker fra arrangementet etter reisens begynnelse, plikter å underrette arrangøren eller dennes representant.

10. ARRANGØRENS PLIKT TIL Å YTE BISTAND

Dersom den reisende kommer i vanskeligheter under reisen, plikter arrangøren uten ugrunnet opphold å yte hensiktsmessig bistand. Slik bistand kan for eksempel omfatte informasjon om helsetjenester, lokale myndigheter og konsulær bistand. Arrangøren har rett til å kreve et rimelig gebyr for slik bistand dersom den reisende forsettlig eller uaktsomt har forårsaket situasjonen.

11. TVISTELØSNING

Partene skal forsøke å løse tvister om tolkning eller anvendelse av avtalen på egen hånd. Hvis partene ikke kommer til enighet, kan tvisten behandles av
Norsk Reiselivsforum
Øvre Slottsgate 18 - 20
0157 OSLO
E-post: post@reiselivsforum.no

eller av en alminnelig domstol. En tvist kan også behandles via EU-kommisjonens Nettbasert Klageportal (ODR) .

Visum og vaksinasjoner

I henhold til pakkereiseloven skal vi holde EU/EØS-borgere oppdatert om visumkravene for hvert enkelt reisemål.

Borgere fra andre land anbefales å kontakte nærmeste ambassade eller konsulat. Hvis du bestiller for noen andre, bør du informere reisebyrået om kravene ovenfor.

Du bør sjekke om du trenger å fornye passet ditt eller søke om visum.

For informasjon om visum og krav til ulike reisemål anbefales det å kontakte nærmeste ambassade eller konsulat.

For å finne ut hvor lang tid det tar å få visum, kan du kontakte ambassaden i det landet du reiser til, i det landet du er statsborger. Husk å være ute i god tid, da det kan ta lang tid, avhengig av reisemålet. Hvis du er statsborger i et annet land, må du kontakte nærmeste ambassade eller konsulat.

Vi anbefaler at du ser over reiseforsikringen din. Du kan for eksempel ha behov for en forsikring som dekker tap av eller skade på bagasjen din, samt sykehusinnleggelse og hjemtransport ved sykdom eller ulykke. Hvis du har en innboforsikring, inkluderer den som regel en reiseforsikring. For å finne ut hva og hvilke forsikringer som gjelder, kan du sjekke polisen din eller snakke med forsikringsselskapet ditt.

For reiser til Russland, Hviterussland og Cuba kreves det en gyldig reiseforsikring. Kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon.

Hvis du har en funksjonsnedsettelse, er det viktig å undersøke hvilke krav som gjelder før du reiser. Kontakt hotellet for informasjon om tilgjengelighet på hotellet og på reisemålet.

Husk å sjekke vaksinasjonene dine hvis du reiser utenfor Europa, da mange land krever vaksinasjon mot vanlige sykdommer for innreise.

Hvorfor velge Sembo?

Uslåelig verdi og fleksibilitet

Få de beste tilbudene med vår prismatchgaranti og velg betalingsalternativer som passer dine behov. Vi aksepterer alle større betalingsmetoder for en trygg og enkel transaksjon.

Stolt på av reisende over hele verden

Med over 30 års erfaring er Sembo en del av den globalt betroede Stena-gruppen. Vi er anerkjent for vår ekspertise og støttet av bransjeledende akkrediteringer, spesielt innen bilreiser.

Enkel reiseplanlegging

Planlegg turen din raskt med vårt enkle bestillingssystem. Bruk Amelia, vår AI Trip Planner, for å sammenligne priser og finne de beste tilbudene, med sikkerheten i vår pakkebeskyttelsesplan.

Reis din vei

Velg fra et bredt utvalg av hoteller, flyselskaper, ferieboliger og aktiviteter. Vår plattform tilbyr fleksibilitet og bærekraftige reisealternativer, så du kan reise som du vil.

Amelia avatar
Møt Amelia, vår nye reiseplanlegger